Bezpieczny kierowca
bezpieczeństwo w komunikacji miejskiej
(studium przypadku na przykładzie ZTZ Rybnik)
Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku z sukcesem wystartował w konkursie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na przedsięwzięcia wymierzone w patologie społeczne. Przygotował projekt pod nazwą „Bezpiecznie jak w domu”, którego głównym
przesłaniem jest ukrócenie chuligaństwa, agresji i chamstwa w środkach komunikacji miejskiej.
Zaproponowano, aby w razie zagrożenia kierowca autobusu nie musiał posługiwać się telefonem komórkowym, tylko mógł skorzystać z tzw. jednego przycisku, zamontowanego na konsoli. Jego naciśnięcie spowoduje wysłanie sygnału fonicznego, który odbierze straż miejska.
Jednocześnie na monitorze dyżurnego ukaże się znaczek wskazujący, z którego autobusu wysłano alarm i gdzie dokładnie znajduje się on w danej chwili. Funkcjonariusz zdecyduje o podjęciu interwencji bądź powiadomi policję. Czas reakcji na wydarzenia nieprzewidziane, a patologiczne, znacznie się skróci.
Projekt ZTZ zajął ósme miejsce w kraju, a wojewoda przekazał przedsiębiorstwu 130 tysięcy zł na jego realizację. Za te pieniądze ZTZ wyposażył w jeden przycisk około 40 autobusów.
Schemat działania