ip connect

 

Technologie radiokomunikacyjne

tetra logo m

 

 

 

TETRA (ang. TErrestrial Trunked Radio) to otwarty standard cyfrowej radiowej łączności dyspozytorskiej, opartej na trankingu. Został on stworzony przez ETSI, czyli Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych. Jest on przeznaczony dla wszelkich środowisk, w których maksymalna możliwa niezawodność systemu łączności radiowej ze względu na pracę w warunkach podwyższonego zagrożenia jest konieczna. Do tych środowisk należą min. służby bezpieczeństwa publicznego, zakłady przemysłowe (w szczególności chemiczne, energetyczne, górnicze), instytucje zajmujące się organizacją transportu, organizatorzy imprez masowych oraz zakłady penitencjarne. TETRA pozwala zapewnić niezakłóconą współpracę różnych służb (pogotowie, policja, straż pożarna, straż graniczna itd.). TETRĘ wprowadza się z myślą o ujednoliceniu łączności między służbami.

TETRA jest oparta na trankingu, czyli metodzie polegającej na używaniu małej liczby kanałów telekomunikacyjnych przez dużą liczbę potencjalnych użytkowników. Jej istotą jest wspólna kolejka grup do wszystkich dostępnych kanałów oraz założenie, że nie wszyscy użytkownicy przez cały czas używają wszystkich dostępnych zasobów. W rzeczywistości, w danym momencie tylko mała część całej puli użytkowników próbuje uzyskać dostęp do kanału, zatem dzięki założeniom leżącym u podstaw trankingu, liczba dostępnych kanałów może być znacznie mniejsza niż całkowita liczba użytkowników, co okaże się i tak wystarczające do obsłużenia wszystkich chcących w danej chwili uzyskać dostęp do zasobów radiowych.

Do zalet systemów trankingowych należą min.:

  • zredukowana liczba kanałów, która przyczynia się do ograniczenia kosztów;
  • łatwość nadawania rozmowom priorytetów;
  • elastyczność rozbudowy systemu;
  • prostota obsługi dzięki zniesieniu konieczności ręcznego szukania kanałów.

 

dmr logo m

DMR (Digital Mobile Radio) jest cyfrowym standardem łączności radiowej stworzonym przez ETSI, czyli Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych w 2005. Standard działa w ramach kanałów o szerokości 12.5kHz.  

Ideą przyświecającą standardowi DMR było utworzenie cyfrowego systemu łączności, który dzięki nieco mniejszej funkcjonalności niż TETRA będzie bardziej atrakcyjny cenowo. DMR obsługuje transmisję głosu, danych i innych usług wspomagających i jest używany na całym świecie.

Protokół DMR obejmuje pracę w trybie nielicencjonowanym (Tier I),  konwencjonalnym (Tier II) i trankingowym (Tier III).
DMR Tier I jest przeznaczony do użytku nielicencjonowanego w paśmie 446MHz. Jest przeznaczony do zastosowań konsumenckich, o małej mocy (max. 0,5 Wata), które nie wymagają dużego pokrycia ani zaawansowanych funkcji.
DMR Tier II obejmuje urządzenia pracujące w paśmie 66-960 MHz. Ta wersja standardu jest przeznaczona dla tych którzy oczekują dużej wydajności spektralnej, zaawansowanych funkcji głosowych, zintegrowanych usług IP w licencjonowanych pasmach. Tier II ma dwie szczeliny TDMA, kanały o szerokości 12,5 kHz.
DMR Tier III obejmuje urządzenia pracujące w paśmie 66-960 MHz. Standard Tier III definiuje dwie szczeliny TDMA, kanały o szerokości 12,5 kHz. Tier III wspiera usługi głosowe i tekstowe podobnie do MPT-1327. Wspiera także usługi związane z pakietami danych, w tym wsparcie IPv4 and IPv6.


GSM-R

GSM-R (GSM-Railway) to system łączności cyfrowej oparty na standardzie GSM przeznaczony do komunikacji (obejmującej głos i dane) pomiędzy pracownikami związanymi z transportem kolejowym. System bazowany jest na specyfikacjach EIRENE (European Integrated Railway Radio Enhanced Network) i MORANE (Mobile Radio for Railways Networks in Europe).

GSM-R posiada szereg funkcji, które ułatwiają kierowanie ruchem kolejowym. Należą do nich połączenia grupowe, nadawanie priorytetu połączeniom, wywłaszczanie, przekazywanie połączeń, zapewnienie komunikacji pomiędzy stacjami kolejowymi, stacjami rozrządowymi i torowiskiem.

Ze względu na swój specyficzny obszar zastosowań, w GSM-R stosuje się anteny kierunkowe (zakres kąta od 200 do 650), do dyspozycji jest 19 kanałów (w GSM jest to 58), a poprawną transmisję danych można przeprowadzić przy szybkości pociągu dochodzącej do 500 km/h.  

 

AVL

Dla przedsiębiorstw, których podstawowym narzędziem funkcjonowania jest flota pojazdów, najważniejszym zadaniem staje się sprawne nią zarządzanie. System, który zapewniłby taką funkcję, przyczyniłby się znacząco do poprawy efektywności pracy, zracjonalizowania wydatków, a co za tym idzie zwiększenia konkurencyjnosci firmy na rynku. Wychodząc naprzeciw takim potrzebom nasza firma opracowała rozwiązanie oparte na technologii GPS: System Monitorowania, Zarządzania i Lokalizacji Pojazdów, umożliwiający monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym.

Wykorzystując możliwości systemu, operator posiada dostęp do szeregu funkcji i danych o monitorowanych pojazdach czy urządzeniach wyświetlanych w postaci czytelnych zestawień. Dodatkowo może on na bieżąco obserwować położenie pojazdu na mapie cyfrowej. System zapewnia wygodną obsługę, łatwy i bezpieczny dostęp do wszystkich informacji oraz stałą łączność z pojazdem.

Przesyłanie danych pomiędzy pojazdem wyposażonym w odbiornik GPS a centrum dyspozytorskim w większośi przypadków opiera się o technologię GSM / GPRS.
Istnieje jednak możliwość wykorzystania łączności radiowej, tak konwencjonalnej,
jak i trunkingowej analogowej (MPT-1327) oraz cyfrowej TETRA.

Przykładowe funkcje systemu:

  • informacje o lokalizacji pojazdów,
  • monitoring zużycia paliwa (w tym nagłych jego ubytków),
  • informacje o stanach pracy monitorowanych urządzeń,
  • sygnalizacja stanów awaryjnych,
  • identyfikacja kierowcy,
  • przesyłanie komunikatów tekstowych,
  • graficzna prezentacja lokalizacji pojazdów z wykorzystaniem cyfrowej mapy wektorowej (pełna skalowalność obrazu),
  • zgłaszanie nieprawidłowości (przekroczenie granic zadanego obszaru),
  • odczyt informacji archiwalnych w formie graficznej i tekstowej,
  • sporządzanie analiz i raportów (prędkość, długość trasy, obecność w określonych punktach, zużycie paliwa).

 

Wstecz

 
IP Connect Sp. z o.o.
44-207 Rybnik
ul. Lipowa 17
tel. +48 32 42 95 150
fax +48 32 42 95 152

NIP: 6422574376
REGON: 276123823
Sąd Rejonowy w Gliwicach
X Wydział Gospodarczy
KRS numer 0000099260
   Kapitał zakładowy: 55 000,00 zł

  

Projekt i realizacja: e-graficy.pl